Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

Ja, ik wil steunen

Sluit dit venster

about
Toon menu
Reportage

Dierentuin Planckendael valt uit de boot

Met de boot naar de dierentuin, de favoriete start van een uitje voor jong en oud. Toch is die uitstap in Mechelen niet meer mogelijk. Door Europese regelgeving is de veerdienst naar dierentuin Planckendael afgeschaft. Wat vinden de bezoekers daar van?
woensdag 16 april 2014

DeWereldMorgen.be

“Waar is de boot?”, vraagt een oma aan de vrouw die de tickets voor de bus verkoopt. “Die gaat helaas niet meer”, luidt het antwoord. De kleinkinderen kijken beteuterd. “We gingen toch met de boot?” vraagt een van de kleintjes aan oma. Leg dat maar eens uit. Met een sip gezicht stappen de kinderen in de bus.

Gelukkig maakt die veel goed, er is muziek en er zijn filmpjes met de dierentuindieren. De kinderen zijn al snel over hun teleurstelling heen. Oma vindt het moeilijker. Enthousiast wijst ze naar de boten die stil liggen op het kanaal. “Kijk dat zijn die boten! Vroeger gingen we altijd met de boot.” De kleinkinderen luisteren al niet meer, ze zijn te druk bezig met het plannen van hun route door het park. 

Europese regelgeving

De boten die van en naar de dierentuin pendelden, werden onlangs afgeschaft. De Europese regelgeving werd aangepast zodat boten met passagiers niet langer met slechts één kapitein mogen varen. Gezien het voor de rederij te duur was om meer kapiteins in te zetten, werden ze gedwongen de boten stil te leggen. Sinds 5 april rijden er nu bussen. De vraag is wel of de EU-regels ook voor dit soort kleine initiatieven moeten gelden. Het lijkt erop dat de regel eerder voor grote schepen, zoals het cruiseschip Costa Concordia, in het leven is geroepen.

Snel en vrolijk

DeWereldMorgen.be

De bus naar de dierentuin rijdt om het kwartier. Niet alle bussen zijn vol maar ze rijden snel en comfortabel naar de dierentuin. De jonge chauffeur Bert en kaartverkoopster Larissa vinden het leuk om alle kinderen en volwassenen naar de dierentuin te begeleiden. Ze maken het voor hen zo speciaal mogelijk. Vrolijk zwaait de chauffeur naar de kinderen die bij aankomst de dierentuin in snellen. Toch horen ze ook veel mensen klagen over het afschaffen van de boten.

Bijna iedereen die in de bus stapt vraagt naar de boot. Dat de bus zelfs langs de gele boten, waar nog een namaakneushoorn en een giraf op staan, rijdt helpt daarbij natuurlijk ook niet. Bert, de buschauffeur: “Toen bekend werd dat de boten werden afgeschaft was er wel protest. Toch begrijpen veel mensen ook dat er geen geld is om meer dan twee kapiteins per boot in te zetten.” 

Ingang

Ook het feit dat de ingang aan de achterkant van de dierentuin nu dicht is, is voor veel mensen moeilijk te begrijpen. Zelfs fietsers komen aan de buschauffeur vragen of ze daar nog naar binnen kunnen. Als blijkt dat de ingang dicht is besluit een jongetje van een jaar of vier dat de fietstocht met zijn vader maar beter naar de speeltuin kan leiden.

Teleurstelling

DeWereldMorgen.be

De teleurstelling is dus groot in Mechelen. Ondanks de uitstekende service van het buspersoneel is een bus toch niet hetzelfde als een mooie gele boot. Of zoals een man uit Antwerpen zegt: “Een boot is gewoon avontuurlijker, romantischer. Het past meer bij het karakter van de dierentuin. Een prachtig boottochtje door de natuur om dan in het park aan te komen. De bus is misschien sneller maar ik ga de bootjes echt missen.”

Deze nieuwssite is niet-commercieel, onafhankelijk en 100% gratis dankzij uw steun. We rekenen op uw fair share. Maandelijks, Jaarlijks, Eenmalig. Giften vanaf 40 euro zijn fiscaal aftrekbaar.

reacties

3 reacties

  • door KPO op woensdag 16 april 2014

    In feite is dit oud nieuws: dat de rederij die de bootverbinding naar Planckendael verzorgde ermee zou stoppen en dat er een bus in de plaats zou komen, verscheen vorig jaar al in de kranten. Dit artikel maakt bovendien dezelfde fout als die in de andere media: het is erg makkelijk om de 'fout' van het stopzetten van die bootverbinding te leggen bij Europese regelgeving. Feit is dat het op een boot als de Likamboté, die een capaciteit had (heeft) van 250 passagiers geen overbodige luxe is om een extra bemanningslid aan boord te hebben, dat bovendien het schip kan besturen. Wat gebeurt er anders als een van die enthousiaste kindjes overboord slaat, of er iemand onwel wordt, bijvoorbeeld de schipper? Dat één en ander niet rendabel zou zijn lijkt me ook en makkelijk argument. De bootverbinding naar Planckendael had jaarlijks zo'n 60.000 passagiers à rato van ongeveer 6 euro gemiddeld per persoon. Bovendien was en is de rederij ook actief op andere plaatsen met schepen én fietsverhuur. Als men dan vaststelt dat bepaalde diensten onrendabel zijn, is dat misschien wel een goede reden om tarieven te herbekijken of het aanbod bij te sturen, maar zeker niet om te beknibbelen op maatregelen die de veiligheid moeten verhogen. Dat de rederij echter meteen haar schepen voor anker laat liggen en dan maar een bus inzet (toch ook kosten aan verbonden) doet toch vermoeden dat er meer aan de hand is. Hoe zit het trouwens bij andere pleziervaartrederijen, die wel actief blijven? Als je je verhaal opbouwt rond de 'getuigenis' van enkele oma's en hun teleurgestelde kleinkindertjes, dan krijg je die nuances alleszins niet mee... Doet ook DWM nu aan goedkope emo-journalistiek?

    • door hans delannoye op donderdag 17 april 2014

      ik vind de reactie van KPO toch wel wat kort door de bocht. nu ken ik die hele europese regelgeving ook niet, maar er is toch wel een heel verschil tussen iemand met een kapiteinsbrevet of een extra bemanningslid, zowel qua opleiding als qua verloning. ik weet ook niet of er aan boord buiten de kapitein nog een tweede bemanningslid aanwezig was, want dat lijkt me geen overbodige luxe. maar een schuit op een kanaaltje dat een paar km heen en weer vaart kan je toch niet vergelijken met zeeschepen? zelf ben ik een groot voorstander van een verenigd europa, maar tegelijkertijd ook een groot tegenstander van wat de heren politici er van aan het maken zijn. de bemoeienissen van de politici gaan soms echt te ver, je mag ondertussen zelfs al geen kromme komkommers meer verkopen van de heren van het europese parlement !

  • door Geert Puype op donderdag 17 april 2014

    Een van de zovele Europese regels die contraproductief zijn. En toch blijft iedereen, ook progressieven, maar roepen "Meer Europa" voor ieder probleem dat zich stelt of zich zou kunnen stellen. Ik kijk uit naar een progressieve Eurosceptische partij die voor minder Europa opkomt. Ik ben niet tegen Europese samenwerking maar in plaats van altijd maar nieuwe beleidsdomeinen in te palmen en regeltjes op te leggen, zou men beter een stand still invoeren, goed nadenken wat Europees moet en wat nationaal mag blijven of terug nationaal moet worden. Zou het zo erg zijn als we in 2030 niet meer Europees geïntegreerd zijn dan 2010 ? En men moet ook duidelijk zijn : bij de start van de euro heeft geen politicus ooit verteld dat het uiteindelijke resultaat van de euro zou zijn dat Europese ambtenaren de nationale begrotingen zouden gaan contoleren en zelfs goed of afkeuren. Wie zou de euro goedgekeurd hebben als hij of zij dat vooraf allemaal had geweten ?

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties