Interview, Nieuws, Samenleving, Cultuur, België, Ladyfest - Muziekjournalist

Ladyfest: platform voor vrouwelijke artiesten

Op 14, 15 en 16 maart 2014 vond de tweede Brusselse editie van Ladyfest in Brass, het cultureel centrum van Vorst, plaats: een feministisch non-profit Do It Yourself-festival dat op allerlei plaatsen over de wereld georganiseerd wordt. Verscheidene kunsternaressen stelden hun werk voor, er werden ervaringen uitgewisseld en debatten gehouden. DeWereldMorgen had een gesprek met Charlène Valable, één van de organisatrices.

donderdag 20 maart 2014 09:45

Eerst even over het algemene concept…

“Ladyfest is een festival door vrouwen om hen te stimuleren om zelf creatief en actief aan de slag te gaan, om feministische netwerken op te bouwen en kennis, vaardigheden en ervaringen te delen en samen te engageren tegen alle uitingen van seksisme. Ook al is het kernidee hetzelfde, toch is ieder Ladyfest anders en uniek en wordt het festival bepaald door de lokale context en de ideeën en smaak van de organisatrices.”

“Vrouwelijke artiestes staan centraal, maar het zeer diverse programma is toegankelijk voor iedereen: muziek, workshops en acties, films, tentoonstellingen, lezingen, performances en spoken words, een marktje met zines en handwerk, eten,… noem maar op. De feministische invloed is zichtbaar in de geëngageerde kunst gemaakt door vrouwen, debatten over feministische thema’s en workshops over zelfverdediging, techniek, skaten en andere traditioneel-mannelijke bezigheden.”

Waar ligt de oorsprong van Ladyfest?

“Ladyfest ontstond in het jaar 2000 in Olympia, vlakbij Seattle in de staat Washington, VS bij een groep vrouwen die actief waren geweest in de ‘riot grrrl-beweging’ met leden van Bikini Kill en Sleater-Kinney. Ze wilden binnen de door mannen gedomineerde muziekwereld opnieuw iets doen met muziek en feminisme, omdat vrouwen nog al te vaak geweld meemaken, lastig gevallen en betast worden. Tien jaar na de opkomst van riotgrrrl was seksisme in de (alternatieve) muziekscene helaas nog niet verdwenen en feministes engageerden zich om daar iets aan te doen. Vandaag is Ladyfest uitgegroeid tot een wereldwijd feministisch netwerk.”

Het wordt dus ook in België georganiseerd?

“In 2002 vond het eerste Belgische Ladyfest plaats gedurende één avond in Leuven, meteen ook het tweede Europese Ladyfest, na Glasgow in 2001. De jaren daarna volgden er Ladyfests in Luik en verschillende concertavonden in Brussel, om in 2012 de eerste Brusselse driedaagse te organiseren en dit weekend dus de tweede editie.”

Hebben jullie een specifieke invalshoek?

“Bij ons ligt de nadruk niet alleen op het ‘komen kijken’, maar ook op het ‘actief deelnemen’ en zodoende te leren van elkaar en ervaringen uit te wisselen. Ook voor ons team met 10 vrijwilligers, waaronder ook 1 man is het DIY-principe is erg belangrijk. Wij doen alles zelf: subsidies, een geschikte locatie, stands, koekjes. Tijdens het festival worden we geholpen door verschillende vrijwilligers.

Wat stond er dit jaar op het programma?

“Deze tweede Brusselse editie  waren er workshops gepland over vrouwenrechten, graffiti en zeefdruk. Vrijdag was er een vernissage en een documentaire over een punk-artieste. Elke avond waren er een drietal concerten van internationale bands. Nebulista, het alterego, van de Brusselse Marcia Rose Deville, bracht op zondagavond een bevreemdende performance. Dit jaar was er ook een samenwerking met andere kunstenorganisaties zoals Elles Tournent (Women Film Festival Brussels) en l’Arsene. We kunnen toch terugblikken op een geslaagde editie met elke avond enkele honderden bezoekers.”

Vorige week was het Internationale Vrouwendag. Is jullie initiatief een reactie daarop?

“Zeker niet: maar Ladyfest komt toch eerder uit die alternatieve muziekscene, hoewel met de jaren breder ging. Het uitgangspunt is feministisch, tegen de vooroordelen en ongelijkheden, maar niet tegen mannen gericht. Overigens wél tegen de typische vooroordelen betreffende mannen: zo hadden we een debat over het geweld van vrouwen, die lang niet altijd zacht en lief zijn. Individueel hebben we wel deelgenomen aan de Vrouwendag, maar een week vóór ons Ladyfest, was het wat druk om daar zelf iets te doen.”

Dragen jullie een politieke visie uit?

“Ladyfest staat voor maatschapelijk engagement, maar draagt geen expliciete politieke boodschappen naar buiten. We houden ons ook ver van het partijpolitieke veld. Belangrijker is om concrete initiatieven op te zetten, omdat het voor een vrouw nog moeilijker is om van hun kunst te kunnen leven. We vinden het dan ook logisch dat de muzikanten betaald worden. Aangezien promotie van artiesten binnen een door mannen gedomineerde mediawereld gebeurt, hebben vrouwen het ook daar moeilijker.’

Slotvraagje, waarom zaten jullie in Vorst en niet in het centrum van Brussel?

“Het is moeilijk om iets te organiseren als je nauwelijks financiële middelen hebt en voldoende plaats voor een festival moet hebben. Het cutureel centrum ‘Brass’ ontving ons echter met open armen. Veel mensen kwamen van in en om Brussel, maar omdat het concept inmiddels bekend is over heel Europa, komen ook vanuit de buurlanden bezoekers naar hier. Ze maken er dan een citytrip van!”

Foto’s Séverine Bailleux

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!