Interview, Nieuws, Cultuur, Muziek, Duitsland, Brussel, Reggae, Vrijheidsfestival, Festival des Libertés - Muziekjournalist

Vrijheidsfestival verwelkomde Gentleman

Nog tot zondag vindt in Brussel het Vrijheidsfestival plaats. In Théâtre National en KVS kun je allerhande concerten, theaterstukken, films, debatten en exposities bijwonen. Vrijdag 18 oktober trad Gentleman & The Evolution op, een Duitse reggaeband. DeWereldMorgen.be had een gesprek met de frontman.

woensdag 23 oktober 2013 18:45

“Het enige constante in het leven is verandering, zeker in het leven van muzikanten. Soms komen er familiezaken tussen of zijn mensen met verschillende projecten bezig.”

“De kerngroep bestond altijd al uit dezelfde muzikanten, maar recentelijk moesten we op zoek gaan naar een nieuwe drummer en een nieuwe bassist. Dat is gelukkig achter de rug.”

“Vroeger trad ik op onder de naam ‘Gentleman’ en tegenwoordig ‘Gentleman & The Evolution’, maar wij zijn altijd een groep geweest. Die naamsverandering kwam er net omdat alles evolueert.” 

Waarom nu pas een club-tour, terwijl het album al enkele maanden uit is?

Gentleman: “Het is inderdaad de eerste club-tour voor het in april 2013 uitgekomen album New Day Dawn. Het kwam eigenlijk net voor het festivalseizoen uit, waardoor de beslissing viel om eerst enkele festivals te doen en pas in het najaar een grote club-tour. We staan pas aan het begin van de tour en hebben nog veel energie! Het wordt een lange tour met wel dertig concertdata. Maar ik hou ervan omdat de mensen de liedjes echt omhelzen.”

Hoe doet New Day Dawn het en wat zijn de reacties totnogtoe?

“De recensies en de reacties van het publiek waren erg positief. In de Duitse hitlijst klom het album tot de zesde plaats en ook op I-tunes deed het album het erg goed. Alhoewel de muziekindustrie in verandering is en mensen nauwelijks nog CD’s kopen, viel de verkoop mee.”

“Jonge mensen zitten ook veel op YouTube omdat het gratis is. De live-shows blijven wel nog heel succesvol. Vroeger ging je op tournee om een nieuw album te promoten, maar tegenwoordig breng je een album uit om op tournee te kunnen gaan. Dat is compleet omgedraaid!”

Welke mensen bereik je?

“Ik ben al twintig jaar bezig met muziek maken. Soms komen ouders met hun kinderen: ik vind het mooi dat op die manier de muziek doorgegeven wordt. Na al die jaren heb ik dus een vrij divers publiek weten op te bouwen. Een gemeenschap van vreemden, als het ware, die verenigd worden rond muziek.”

Zijn er verschillen met het vorige album Diversity uit 2010?

“Ik maak eigenlijk gewoon muziek. In die zin is het moeilijk om de verschillen tussen de albums aan te duiden. Wat met elk album wel evolueert, is mijn persoonlijkheid die ik in elk nieuw album meer en meer kan leggen. Dat heeft zowel met ervaring als met durf te maken.”

“De grootste verandering zit hem vooral op productiegebied: voor het vorige album werkte ik met verschillende producers, terwijl New Day Dawn geproduceerd werd door mezelf en twee andere bandleden. Het is het eerste album zonder muzikale features, alles vormt zo meer een consistent geheel.”

“In tekstueel opzicht is dit ook de meest persoonlijke plaat. Ook daar zie je weer die evolutie! Het gebeurt ook allemaal zeer intuïtief: zo hoor je meer strijkers, maar blijft het toch ook erg dansbaar. Ik wil me ook niet beperken door bepaalde zaken niet aan te raken.”

De teksten gaan ook meer dan vroeger over persoonlijke dingen en minder over maatschappelijke problemen. Klopt dat?

“Ik begrijp wat je bedoelt en ga er deels mee akkoord. Toch kunnen persoonlijke liedjes ook vaak een maatschappelijke boodschap hebben. Deze keer was ik ook eerlijker tegenover mezelf. Het hangt er vanaf vanuit welk perspectief je de zaken bekijkt: een liedje zoals ‘Memories’ gaat over het verlies van een dierbaar iemand.”

“Of ‘Wings To Fly’ dat over hoop, angsten en twijfels gaat … Dat zijn erg persoonlijke nummers, maar even goed laat ik daar universele maatschappelijke thema’s aan bod komen, zonder de grote politieke woorden boven te halen.”

Toch schuw je politiek deze keer niet. Getuige de sample aan het begin van ‘Another Drama’?

“Dat is inderdaad een stukje dat in april 2012 werd opgenomen. Toen we net na de Egyptische revolutie en vóór de verkiezingen in Caïro speelden. Dat is wel een statement dat ik maak! Wat tegenwoordig overal ter wereld gebeurt, is heel betekenisvol: mensen nemen het niet meer dat ze onderdrukt worden.”

“Als je de situatie nu vergelijkt met de situatie vlak na de afzetting van Moebarak, dan is de situatie duidelijk verslechterd. Maar als je het op langere termijn bekijkt, zal het uiteindelijk tot echte verandering leiden.”

“De Franse Revolutie was ook een proces van vele tientallen jaren. Het is soms een dunne lijn tussen geduld, die er voor zorgt dat je de motivatie en de toekomstvisie niet verliest en ongeduld, die uiteindelijk een revolutie mogelijk maakt.”

“Een ander nummer met een duidelijke boodschap is ‘You Remember’, dat handelt over de sociale media. Aan de ene kant zijn ze een zegen, maar aan de andere kant ook een gevaar. Jonge mensen zijn zich te weinig bewust van de enorme informatie-overvloed, die ook toegankelijk is voor overheden en bedrijven.”

“We hebben de Big Brother-idee altijd bestreden, terwijl we er nu zelfs aan meewerken! Dat is toch te gek! Het komt er op neer om de voor jou belangrijke informatie te filteren en de sociale media ten goede te gebruiken.”

Vanuit Duitsland reis je geregeld naar Jamaica. Je leeft een beetje in ‘twee werelden’.

“Ik breng inderdaad veel tijd door in Jamaica, een arm land. Terwijl Duitsland een rijk land is, economisch gesproken, dan toch. Als je het echter op menselijk vlak bekijkt: hoop, angsten en problemen, dan zie je ook heel wat overeenkomsten.”

“Dat heeft ook met globalisering te maken! In Jamaica is er veel politieke strijd, corruptie en geweld onder straatbendes, maar de onderliggende oorzaak is, zoals in Duitsland, onwetendheid van de bevolking. De media hebben daar een grote verantwoordelijkheid in.”

Hoe is de leefsituatie van de bevolking in Duitsland tegenwoordig?

“Hoewel de werkloosheid in Duitsland laag is, is er toch veel armoede. Het idee om werkloze mensen een job te geven, is goed. Alleen is het in de praktijk zo dat mensen heel weinig betaald worden en ook weinig voldoening uit hun job halen. Het is onmenselijk om mensen te verplichten voor één euro per uur een nutteloze job te doen.”

DeWereldMorgen.be had ook een gesprek over het festival met Mathieu Bietlot, medewerker bij BXL Laïque. 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!